Background Image
Next Page  16 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 48 Previous Page
Page Background

16

בימי הביניים, הנצרות שהשתלטה על אירופה הולידה התיישבות חדשה בתת-קרקע. מנזרים שלמים

או חלקים מהם, מפורטוגל עד רוסיה, התחפרו מתחת להרים, ליערות ואף לאגמים ולביצות. עם

זאת מאז עידן רומי, על פלאיה ההנדסיים הרבים, לא נרשמו בתקופה זו שיפורים טכנולוגיים

.(

Piboule

משמעותיים )8791 ,1791

שינויים מרחיקי לכת בתחום המנהור חלו במאה ה-91 ובראשם הסדרת מערכת הביוב בעריה

הגדולות של אירופה והשימוש הנרחב במרחבים תת-קרקעיים ענקיים מתחת לערים לשם הטמנת

.(

Gandy

1999;

Pike

עצמותיהם של מיליוני תושביהן לשעבר )1102

המצאת הדינמיט איפשרה שיפורים והתייעלויות בכרייה התת-קרקעית. עתה נחפרו מנהרות

למסילות ברזל ולכבישים שנועדו לקשר בין מרכזים עירוניים תעשייתיים חשובים. אולם המהפכה

האמיתית התרחשה רק עם הופעת טכנולוגיות פחות אלימות ויותר מבוקרות מאשר פיצוץ: מיכון

(. בעזרת מכונות אלו התאפשר

Robbins

הקידוח, הכרייה, החפירה והפינוי של תוצריהם )0002

אף לחבר במנהרות תת-קרקעיות בין יבשה לאי. כיום, שיא הטכנולוגיה הזאת הוא בחיבורה של

Anderson and

בריטניה לצרפת במסילת ברזל העוברת במנהרה מתחת לתעלת לה-מאנש )

.(

Roskrow

1994

המיכון המתקדם הביא לשיפורים רבים בתחום המנהור. טבלה 1 מראה עד כמה שיפר וייעל המיכון

את התפוקה. בין היתר הוא איפשר בניית מערכות מפותחות של רכבת תחתית בתוך מרכזים

אורבניים סואנים. כבר ב-3681 התחילה לפעול הרכבת התחתית של לונדון. ב-9681 השתמשו

בחידוש זה באתונה. שתי תחנות תת-קרקעיות נפתחו באיסטנבול ב-5781. ב-6981 נחנכה הרכבת

תחתית בגלזגו וגם בבודפשט. מאז כמעט מדי שנה אומצה המערכת התחבורתית התת-קרקעית

בערים הגדולות של העולם המפותח: בוסטון ושיקגו )7981(, פריז )0091(, ברלין )2091(, בואנוס

איירס )2191(, טוקיו )5291(, מוסקבה )5391(, קהיר )שנות השמונים(. נוסף על ייעודן המרכזי

)שינוע בני אדם(, שימשו תשתיות הרכבת התחתית להעברה ותחזוקה של תשתיות תת-קרקעיות

אחרות, ויש כאלה שהפכו לערים תת-קרקעיות

שלמות, עם מקלטים, מאגרי חירום, תחנות

כוח, מצבורי נשק, מערכות קשר ותחבורה

.(

Andrzejewski

סודיים )0102

מרחבים תת-קרקעיים ריקים או כאלה שחדלו

להשתמש בהם הפכו למאגרי מים. אלה שימשו

לא רק לצורכי תעשייה ולאספקת מי שתייה,

אלא הפכו לאוגרים אופרטיביים לתחנות

: תפוקת ממוצעת של מטר מעוקב בקידוח

טבלה 1

לשעת עובד בשנים שונות

שנה

תפוקה לשעת עבודת קידוח

)במטר מעוקב(

1920

5

1940

8

1960

20

1980

160

2000

260

Kovernen Bau & Betriebs GMBH

מקור: