Background Image
Next Page  12 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 48 Previous Page
Page Background

12

ומה בנוגע לחזון הרכבת התחתית של תל-אביב? מתברר שרכבת תחתית לא תיתן מענה מספק

לתל-אביב ולסביבתה, גם אם תיחנך בשנת 1202; יהיה צורך להרחיבה לכל הערים והיישובים

שבמישור החוף. לא פחות חשוב יהיה לשקול הקמת כבישים מהירים תת-קרקעיים ביבשה, ואולי

מתחת לים במקביל לחופי ישראל )איזק 4102(.

. ב-4102 מנתה אוכלוסיית ישראל יותר מ-5.8 מיליון תושבים. בעוד 08 שנה רוב המיליונים

קבורה

הללו כבר יהיו בעולם שכולו טוב. כל אחד מהם יזדקק לקבורה. כל קבר זקוק לשני מטרים רבועים

לפחות. לכך יש להוסיף את המעברים בין חלקות וגושים, את דרכי הגישה לאתר ותשתיות נלוות.

נוכל לקבוע באופן הצנוע ביותר, כי שטח קבר יחיד הוא כ-4 מ"ר. הכפלת נתון זה בכ-8 מיליון

מביאה לתוצאה של 23 אלף דונם של שטחים לקבורה. קרקע זו מצטרפת לאלפי דונמים שכבר נוצלו

עבור מאות בתי קברות עכשוויים ועתיקים יותר. אלא שכאן הגישה התת-קרקעית דווקא מיותרת.

הקבורה ב"קומות" התבקשה כבר לפני שנים רבות, ורק עכשיו היא מתממשת.

. ב-4102 יש בישראל 33 מתקני כליאה ומעצר שמאכלסים כ-02 אלף אסירים,

אתרי כליאה ומעצר

פליליים וביטחוניים. מספר זה לא רק שאינו צפוי לרדת בקרוב, אלא שקיים הצורך להרחיב את

התשתיות: למצוא מיקום נוסף למתקנים, להתאים את גודלם וייעודם לדרישות המתחדשות. חלק

מהמתקנים מיושנים )נבנו עוד בתקופת המנדט(, אחדים הוסבו לשימושי כליאה ולא תוכננו או נבנו

ככאלה מראש, חלקם ממוקמים קרוב לאתרים רגישים, חלקם אף קרובים לגבולות. חלקם קטנים,

אך ישנם "ערי אסירים" שלמות, כגון המתחם של ארבעת בתי הסוהר ליד באר שבע והמתחם

הגדול של בית הסוהר קציעות. בכל בתי הסוהר הללו שוהים אלפי אסירים ועצורים בתנאי צפיפות

חמורים: לעתים השטח מגיע לשני מ"ר לאסיר או לעציר )משרד המשפטים 3102(. יש אפוא לשאול,

אם אין מקום לתשתיות בתי מעצר וכלא תת-קרקעיים. אין בכך חלילה רמז לשלילת הזכויות לאור

השמש מן האסירים, אבל אין ספק שניתן להוריד לתת-קרקע מגוון שירותים ומתחמים, ובכך ליעל

את האבטחה, להגדיל שטחים ולשפר את תנאי המאסר.

. מיותר לפרט מדוע אי-אפשר להכין במהירות מקלטים תת-קרקעיים ציבוריים, חדשים

מקלטים

ומודרניים, לשמונה מיליון תושבי ישראל )ב-4102(. הדבר גם לא בהכרח דרוש. לחלק מהאוכלוסייה

יש ממ"דים, אחרים יוכלו להסתתר בחניונים תת-קרקעיים שימוקמו )אם ימוקמו( בערים הגדולות.

בינתיים כבר אושרו בתל-אביב כ-06 חניונים תת-קרקעיים פרטיים בשטח כולל של 000,058

מ"ר ובתכולת הכוללת של כ-000,008 נפש )ארנון 2102(. בכל מקרה, יש צורך רק במספר קטן של

מתחמים גדולים, סוג של "מיני ערי מקלט" שיוכלו לשמש אוכלוסייה של יישוב או מקום כלשהו

שיצטרך להתפנות מסיבות כאלו ואחרות ולשהות זמנית במרחב תת-קרקעי מוגן.