Background Image
Next Page  5 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 48 Previous Page
Page Background

5

הקדמה

הצורך של ישראל בקרקע גובר והולך. כבר היום היא מן הצפופות במדינות המערב, ואם נתעלם

מהנגב הדרומי התופס %06 משטח המדינה, הרי הצפיפות בישראל הצפונית היא הגבוהה בכל

מדינות המערב. המלחמה על כל דונם קרקע מחמירה. זה בא לידי ביטוי במחירי הנדל"ן, במאבק

נגד צה"ל ומערכת הביטחון על שטחים שהם מחזיקים, ובתביעות משפטיות על נזקים שגורם או

יכול לגרום מיקום של מתקן רגיש זה או אחר )לדוגמה הוויכוח על מכל האמוניה בחיפה, על מיקום

מתקן ההנזלה של הגז, על מעבר צינור הגז על כביש יקנעם-חיפה(.

אוכלוסיית ישראל תוסיף לגדול בממדי עולם מתפתח, אך החברה הישראלית ממשיכה להתנהל

כמדינת עולם מפותח. לכן, ברור ש"מלחמה על הקרקע" היא רק בתחילתה. במציאות שנוצרה, פחות

ן.

ּ

ופחות אנו עדיין יכולים לתמרן, ללחוץ, להזיז מתקנים, אבל מהר מאוד נגיע לקצה גבול התמרו

בסדרת הפרסומים של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה בנושאי התשתיות הלאומיות מטרתנו להביא

לידיעת מקבלי ההחלטות )האזרחיים ומערכות הביטחון( נתונים, בעיות ואתגרים הניצבים בפני

ישראל, וגם הצעות לפתרונות. להלן רשימה חלקית של פרסומי הקתדרה שנגעו בתחומים אלו:

עבודתם של ביסטרוב וסופר )7002( "ישראל 7002-0202 על דמוגרפיה וצפיפות" עסקה בסכנות

הרבות שטמונות בפריסת האוכלוסייה הלא מאוזנת של הארץ. חזרנו על כך בפרסומים של 0102

ו-1102. בפרסום אחר באותו נושא )ביסטרוב וסופר 6002, 8002( התרענו בעברית ובאנגלית

על התכנסות כל האוכלוסייה הצעירה של ישראל לתוככי "מדינת תל אביב" שהפכה לאיום על

ישראל. כן פרסמנו את עבודתו של יורי ברונשטיין על שינוע צה"ל בעיתות חירום )3102( לנוכח

הצפיפות הגוברת בעיקר במישור החוף הישראלי. חזרנו לרעיון בצורך ביציאה אל הים ובהקמת איים

מלאכותיים בים התיכון בשלוש עבודות: שמואל וייס )4102( "איים מלאכותיים בחופי ישראל -

אבן דרך בהתפתחות מדינת ישראל?"; מיכאל בורט )4102( "האופציה הימית - השדרה הכחולה";

ובנימין איזק )4102( "פיתוח בסביבה ימית".

אכן יש להגביר את מאמצי פיזור האוכלוסייה ממישור החוף הצפוף, ובעיקר מגוש דן, כל עוד הקרקע

בגליל ובנגב זמינה. כמובן לא הכול יכול לעבור לפריפריה ולכן הצורך הדחוף בבניית האיים מול

חופי ישראל.

במסמך זה אנו מסיבים את תשומת הלב לצורך בהתמודדות עם הצפיפות הקשה לא רק בהקמת

איים ועלייה לגובה אלא גם מציעים לרדת אל התת-קרקע. הרעיון אינו חדש ומדי פעם מגלים בו

עניין דרגים שונים במערכת הלאומית.