13
פתרונות טכנולוגיים לחוף הישראלי
הטכנולוגיה המוכרת לבניית איים מלאכותיים מתבססת על שימוש בחומרי מילוי המופקים מן
הטבע. ועדה הולנדית-ישראלית )0002( קבעה שאכן יש היתכנות להקמת איים מול חופי ישראל.
לאור משטר הזרמים המאפיין את הים הישראלי המליצה הוועדה על תכנון איים בצורת טיפה.
ההערכה הכלכלית היתה שבניית איים תשתלם עם גידול דרישות הבינוי. אך נקודת התורפה הגדולה
היא בהתבססות בניית האיים על חומר מילוי, הטכנולוגיה המוכרת והמקובלת דאז. המסקנות
בעקבות הוועדה היו שעל ישראל לחתור לתפיסה תכנונית, הנמנעת מן השימוש בחומרי המילוי
". מאז היו התפתחויות רבות בתחום
fill material free
ולהשתמש בטכנולוגיה חלופית הנקראת "
התיכנוני וההנדסי ולהלן מוצעים פתרונות חדשניים.
הרעיונות המוצגים במסמך זה תואמים לפיתוח מתקנים צפים בסביבה ימית. השאיפה לפתח
טכנולוגיות המאפשרות לבצע את תהליך הבנייה במקום, בחומרים מותאמים לסביבה ימית.
המתקנים הימיים מתוכננים כמערכות סגורות, עצמאיות, וידידותיות לסביבה המופעלות על ידי
כוח אדם מצומצם. הנגישות אל המתקנים הללו יכולה להיות הן ימית והן תת-קרקעית/תת-ימית.
הפתרונות הטכנולוגיים שהוצעו על ידי בורט )4102( נמצאו בבחינה מקצועית מדוקדקת על ידי
גורמי טכניון והנדסה ימית כאטרקטיביים מאד הן מבחינה טכנו-כלכלית והן מהבחינה הסביבתית.
עלויות הקרקע המיוצרות לפי השיטה הן כ-%01 ופחות מערך הקרקעות המוצעות במישור החוף
כיום. להלן יוצגו פתרונות אפשריים נוספים שפותחו בהשראת רעיונותיו של בורט.
שובר גלים קשתי צף
פיתרון טכנולוגי של בניית אי בצורה קשתית )איור 1(. היתרונות המרכזיים בבניית שובר גלים
צף היא העדר הצורך בחומר מילוי והיכולת למקם את שובר הגלים בכל מקום שנבחר ללא תלות
בעומק.
שובר הגלים עשוי משילדה של מכולה בה משולב לוח היפרבולואיד פראבולי )איור 2(. היתרון
הגדול של שובר גלים מסוג זה הוא בחללים הנוצרים משילוב האלמנטים הבסיסיים הסופגים את
אנרגיית הגלים, כמו כן כל יחידה ניתנת לייצור תעשייתי ומאפשרת בנייה מודולארית. את היחידות
ניתן לשנע בקלות הן ביבשה והן בים באמצעי השינוע הקיימים למכולות. החיסרון הוא בהיותו
בנוי ממתכת ובכך שהוא עדיין לא נבחן ניסויית. נבחנות חלופות נוספות לייצר אלמנטים טרומיים
בייצור פשוט מבטונים שונים.