Background Image
Next Page  26 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 64 Previous Page
Page Background

25

הגעתם לשטחי הכינוס המוקצים להם. חשוב להדגיש בהקשר זה, כי הובלת הכלים לעבר שטחי

הכינוס הינה היסע מנהלתי. בשל כך יכולת ההפרעה לתנועה ולניוד כוחות אפשרית בצורה פשוטה,

לא מתוחכמת ובאמצעים עממיים, הזמינים בכל מקום.

התפתחות עולם הרכבות

השפעת פיתוח הקיטור והרכבת על שדה הקרב והמלחמות בהיסטוריה

בספרו "מלחמה ואסטרטגיה" מציין פרופ' הרכבי, כי הכנסת רכבות לצי התחבורה באמצע המאה

ה-91 הביאה לשינוי מהפכני בניידות האסטרטגית. הדבר מצא את ביטויו כבר במלחמת האזרחים

באמריקה. קווי הרכבת הפכו לעורקי האספקה העיקריים של הצבאות, וכך גם גדלה במקביל

המוטיבציה לפגוע במסילות. במלחמת העולם הראשונה שיכללו הגרמנים את שיטת הפעלת

הרכבות, כאשר עשו שימוש בקרונות להובלת גייסות, סוסים ותותחים. אולם הוא מציין גם כי

השימוש ברכבות יצר צווארי בקבוק בשלבי ההעמסה והפריקה. יתרה מזו, השימוש במסילות סייע

להתנתק מהנהרות והימים אשר היו הבסיס המרכזי והמשמעותי ביותר לניידות ועד אז שימשו כלי

המלחמה המרכזי, שהיה מסוגל להעביר כוחות וציוד בהיקפים גדולים מגזרה אחת לגזרה אחרת

.)1990

הרכבי

(

במחצית השנייה של המאה ה-91, לאור המצאת הקיטור התפתחה התחבורה הימית והיבשתית

על בסיס מסילות הברזל והרכבות, יכולת הובלה אדירה שחוללה מהפכה ביכולת הניוד של כוחות

בעיקר בעיתות מלחמה, ואיפשרה מבחינה אסטרטגית וטקטית, תובלה של כוחות בקצב מהיר,

לטווחים גדולים תוך חיבור בלתי אמצעי של כלל הציוד, התחמושת והאספקה קרוב מאוד לכוחות

הלוחמים.

במקביל ליתרונות הגדולים שהניבו הרכבות ביכולת ניוד ושינוע כוחות, יצרו מסילות הברזל גם

תלות גדולה ומגבלה אשר חייבו להישען על קווי המסילה בעת תכנון המהלכים הצבאיים, והדבר

גרם גם לחיזוי המהלכים ולמיקום תנועת הכוחות, שנשענו על המערכת המסילתית. מגבלה נוספת

נוצרה עקב יכולתו של היריב לפגוע במאות קילומטרים שבהם נפרסו המסילות, ולפגוע ולשבש את

המתקפה הצפויה. הפגיעה הפוטנציאלית במסילות הרכבת חייבה את מפקדי הצבא להיערך מבעוד

מועד עם כוחות רבים לאבטחת המסילות ובמקביל לאימון כוחות אשר יאפשרו את תיקון המסילות

במידה שניזוקו וחובלו. גם מקומות הפריקה וההעמסה שיצרו "צווארי בקבוק" וגרמו לעיכוב הכוחות

תם בנקודות התורפה נמנים עם המגבלות של מסילות הברזל.

ּ

ולפגיעו

למרות החסרונות הרבים היתה מסילת הרכבת במלחמה בין הדרום לצפון בארה"ב גורם משמעותי

לל

ְ

כ

ִ

ומכריע, שאיפשר לצפון יתרון רב אשר בא לידי ביטוי בשדה הקרב. ככל שהתקדמה המלחמה ש