25
הדרוזים – בין עדה לאום ומדינה
אינם דרוזים, מאחר שהם צאצאים של נישואי תערובת. עם זאת, ההנהגה הדרוזית בלבנון
שומרת על קשרים עם בני העדה ברחבי העולם ואף מעניקה להם הכוונה רוחנית ושירותי
דת מסוימים (דנה 8991).
כדי להבין את תהליך התגבשותם של הדרוזים לקבוצה נפרדת יש להתייחס תחילה לכמה
מושגים בדת האיסלאם, ליחסם של המוסלמים אליהם ולתגובתם של האחרונים ליחס
כלפיהם.
דת האיסלאם, שצמחה בחצי האי ערב במאה השביעית לספה"נ, היא כיום הדת
המונותאיסטית השנייה בגודלה בתבל. מאמיניה, המונים כ-5.1 מיליארד – כשישית מכלל
אוכלוסיית העולם – חיים ברובם באסיה, באפריקה ובאירופה. בכ-03 מדינות כל התושבים
או מרביתם הם מוסלמים, ובמדינות רבות נוספות הם שיעור ניכר מהאוכלוסייה. כרוב
הדתות, גם האיסלאם כולל מצוות עשה ומצוות לא-תעשה. האמונה באל אחד והאמונה
שהנביא מוחמד הוא "חותם הנביאים" היא מעיקרי הדת. המוסלמים מכירים בקדושת
התנ"ך והברית החדשה, אולם את ההתגלות האחרונה והמושלמת הם רואים בספר הקוראן.
על פי אמונתם, הקוראן קובע את הדרך שבה צריך המוסלמי לנהוג, ואורח חייו ומעשיו של
מוחמד מעניקים את הפירוש הנכון לדרך זו.
יחסם של המוסלמים לדרוזים היה תמיד שלילי ואף לווה ברדיפתם, לעתים באכזריות רבה.
יחס שלילי זה מושפע בראש וראשונה מתפיסתם של המוסלמים את הדת הדרוזית כפלג
שפרש מהאיסלאם. השפעה נודעת גם לעקרונות הדת שמכוונים את יחסם לבני הדתות
האחרים. להלן כמה עקרונות בדת האיסלאם שהשפעתם על יחסם לאחרים ולדרוזים
רבה במיוחד: כל המוסלמים הם אומה אחת הכפופה לשלטונו של ח'ליף שהוא יורשו של
הנביא מוחמד; יש לצרף מאמינים לאיסלאם, גם על ידי שימוש באמצעי כפייה; יש לרדוף
את מי שמסרבים לקבל את דת האיסלאם ("כופרים") ויש לאפשר קיומן של כיתות שונות
הנבדלות זו מזו בנושאים תאולוגיים ובמנהגים דתיים (לצרוס-יפה תש"ם; שפר 6002).
הפלגנות בקרב המוסלמים גם היא גורם המשפיע על יחסם לבני דתות אחרות. מקובלת
ההנחה שמקורה במחלוקת שהתעוררה על ירושת הח'ליפות שהחלה לאחר מותו של הנביא
מוחמד. פלג המכונה סונים טען כי הח'ליף צריך להיבחר בעיר מכה ומתוך בני השבט
של הנביא מוחמד, ואילו פלג המכונה שיעים טען כי הוא חייב להיות צאצא של הנביא
מוחמד, וכך נבחר לח'ליף עלי אבן אבו טאליב, חתנו של הנביא מוחמד. במשך הזמן נוספו
למחלוקת בין שתי הקבוצות מרכיבים תאולוגיים ומנהגים שיצרו מידה רבה של שונות
ביניהן. כיום, מבין כלל המאמינים המוסלמים, כ-%38 הם סונים, כ-%61 שיעים וכ-%1
משתייכים לכיתות אחרות. בהתייחס להשפעה על הדרוזים יש להתמקד בקבוצה המכונה