Background Image
Next Page  45 / 125 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 45 / 125 Previous Page
Page Background

44

שוויון, חטפה את ילדי תימן וביצעה פעולת זוועה בקיביה (ככה סתם...). אחר כך התנפלה

על העם הפלסטיני ברצועת עזה וביו"ש וכבשה אותו, ריסקה אותו לארבעה חבלים, יצרה

אפרטהייד והיא מתעללת בפלסטינים סתם ככה כבר 24 שנים כדי להשכיח (אולי? עד

ששנהב מגלה את המזימה) את "זמן 84" ולבנות אתוס חדש סביב "זמן 76" (עמ', 42,

13, 43, 18). ולפתע היא גם התנפלה על לבנון, ומיד אחר כך על עזה, כנראה כדי לרמוס

בו-זמנית גם מזרחים וגם ערבים... (עמ' 52, 19). המדינה הפכה למכונת מלחמה הרסנית

שמצדיקה את חוסר מוסריותה בטיעונים מעגליים (עמ' 51).

מנין באה לכותב איבה כזו לישראל? הרי בסך הכול הוא צמח בארץ הזאת, אמנם, לא עם

"כפית של זהב" בפיו, אבל עם "כפית נורמלית", כמו כל ילד ישראלי, וקיבל ממדינה זו כל

כך הרבה, ובעיקר מאז זכה לתואר של איש אקדמיה.

באשר לאשכנזים, דבר מעניין קורה בספר שלפנינו. הספר עוסק לכאורה ב"זמן 76". אבל

ברגע שנשתרבבה המילה "אשכנזים" לספר, חוט המחשבה הלוגי נקטע וסוחף את מחברו

למקום אחר בכלל. ראו מה קורה כאן: "הנוסטלגיה החדשה שמעתיקה את השאלות

המוסריות אל מעבר לקו הירוק היא גם פוליטית, זהויות אשכנזיות המבוססות על מאבק

דמוגרפי נגד האחר ה'מזרחי' שבפנים... (עמ' 64). לפנינו גיבוב מילים מרשימות, חשובות,

אבל לא אומרות כלום. ועל כך – ניחא. אבל ראו את ההקשר: בעצם יש לנו כאן הסבר

"סביר" לפרוץ מלחמת ששת הימים: "שבתי טבת מזהיר ב-6691 את האומה האשכנזית

כי "ככל שיגדל חלקם של בני ארצות יוצאי אפריקה ואסיה באוכלוסייה – כך עלולה רמת

ההשכלה לרדת". למה הוא מרמז, שיצאנו למלחמה כדי לתקן סכנה מזרחית? מה ההקשר

בין משפט זה לציון תאריך האמירה, לקטע הקודם? לא לנו הפתרונות.

הספר תוקף שורה של אשכנזים (ללא שום היגיון והקשר) בין "השאלות המוסריות אל

מעבר לקו הירוק" ובין שבתאי טבת ועמוס אילון (שחשב על ישראל כעל אירופה ליברלית)

וממנו הוא קופץ (למה, איך, באיזה קשר ענייני לזמן 76) לעמוס עוז (עמ' 84‑15), ודרך

עוז הוא מבקר עוד אשכנזים ובהם שלמה אבינרי, ומשסיים אתו הוא קופץ לבועז עברון

וממנו לארי שביט, תוך זלזול באישים כה מכובדים כעוז ואבינרי ואחרים, והנה לבסוף הוא

קובע "זוהי שפת הזמן של הקו הירוק". כיצד הגענו למשפט זה ובאיזה הקשר ומה לכל זה

ולעמוס עוז ואבינרי? נבצר מבינתי.

אבל הוא מוסיף: "שפה שבאמצעותה מתוארת ישראל כדמוקרטיה ליברלית והערבים

מתוארים כנחותים ולא מספיק דמוקרטים". אבל אל הערבים נכנסים בסוגריים גם

המזרחים והדתיים. עד היום ידעתי שיש דתיים אשכנזים ודתיים מזרחים, היום גיליתי

שבצד קבוצת הנחותים הערבים והמזרחים ישנם גם דתיים (כנראה בסיווג הגאוגרפי יש

אירופים, יש יוצאי אפריקה ואסיה והדתיים כנראה באו מאנטארקטיקה...).