41
ברור כי במדינה ששיטת הבחירות בה יחסית ושאחוז החסימה נמוך בה, כפי שקורה
בישראל, העוצמה המספרית מתורגמת לעוצמה פוליטית. ככל שיגדל כוחן האלקטורלי
של המפלגות הדתיות והחרדיות, כך יתעצם כוח המיקוח שלהן. בכל דיון בתקציב המדינה
עולה הסוגיה של מדיניות הרווחה, וברוב המקרים עד היום נמצאו המפלגות הדתיות
בקואליציה והצליחו לשמר במידה רבה על הנוהג של תמיכה ממשלתית רחבה במתן
קצבאות הילדים, בתשתיות החינוך הדתי ובמימון אורח החיים החרדי. מעתה, הסיכוי
להרכיב ממשלה ללא תמיכה של המפלגות החרדיות בישראל הוא קלוש.
ההחלטות שיתקבלו לגבי סדר היום הציבורי, המרחב הציבורי והנוף התרבותי והאסתטי
יהיו כפופות לראיית עולם חרדית ודתית. ואין מדובר רק בענייני היתרים ואיסורים
לגבי כשרות, שבת, חיי הפרט, נישואין וגירושין, אלא על כלל ההתנהלות הציבורית
במדינה. בראש סדר היום הלאומי יעמדו האינטרסים הדתיים. מדובר בתחומי הרווחה,
חינוך תורני שיתפוס נתח עיקרי מזמן הלימודים, משפט ברוח ההלכה, שינויים בנופי
הרחוב מלבוש, לוחות מודעות, זקנים, זילות של האקדמיה, המשפט החילוני, הערכה רבה
לרבנים והקשורים להם. התקשורת תעבור מהפכה של ממש ויעלמו רבות מן התוכניות
העכשוויות. החברה והכלכלה יושפעו משיקולים שעד כה היו נחלת השיח הפנימי בקרב
החברה החרדית בלבד.
גם סדר היום המדיני-פוליטי יישתנה. האינטרסים האסטרטגיים של ישראל יהיו נתונים
למשא ומתן תמידי בין הגורמים הביטחוניים לדתיים ויחכו לאישור ולתמיכה מצד
האחרונים, שיהיו בעלי כוח להטיל וטו גם בתחום ההחלטות הגאו-פוליטיות.
הדיון בשינויים דמוגרפיים בישראל אינו שלם ללא הדיון במערכת החינוך של ישראל. זוהי
המערכת היחידה שיכולה לספק מענה יעיל בטווח הארוך לבעיות החברתיות בישראל
בהיותה מערכת המקנה נורמות. אך נראה כי בעשור הנוכחי אין מערכת החינוך ערוכה
להתמודד עם האתגר: היא חלשה ואין לה מדיניות ברורה בנושא. במקום לצעוד קדימה
נראה כי מערכת החינוך נסוגה. ואלה דבריו של איש החינוך ד"ר צבי צמרת, כפי שהוצגו
בכנס הרצליה ב-81 בדצמבר 1002 המתממשים במציאות ב-0102:
היום, כמעט מחצית ילדי ישראל הלומדים בכיתה א' לומדים או בחינוך היהודי חרדי
או בחינוך הערבי. אם יימשכו המגמות הדמוגרפיות הנוכחיות, תוך פרק זמן לא ארוך
שני שלישים של ילדי המדינה יתחנכו במוסדות לא-ציוניים... בעייתיות מיוחדת שוררת
במכללות להכשרת מורים. רמת התלמידים הממוצעת באותן מכללות, אשר תקבע
את פני החינוך וההוראה בדור הבא, אינה משביעת רצון... השסעים הבאים פוגעים