26
פיתוח אורבני
פיתוח אורבני בסביבה ימית מתבקש ואולי אף הכרחי, באזורים צפופים כמו ישראל בכלל
ובמטרופולין תל אביב בפרט. פרוייקט כזה הוא גם כלכלי ביותר מאחר ומדובר על בנייה באזורים
מהיקרים בעולם. בניית האי תתרום לאזור/עיר מבחינה כלכלית ומבחינה תדמיתית )יכול להוות
"סמל" לאזור/עיר(. פיתוח איכותי בסביבה ימית מהווה מיצוי פוטנציאל אדיר, שאינו מנוצל, של
מרחב בקרבת תשתיות, כבישים ומקומות תעסוקה.
מבחינת ישימות, פיתוח שכזה אפשרי הודות לתנאים הגאופיזיים הסבירים יחסית לאורך חופי ישראל
)מדף יבשתי רחב, הפרשי גאות ושפל קטנים, גובה גלים קטן יחסית ועוד( והודות לטכנולוגיית
הבנייה המוצעת המבוססת על שילוב של שובר גלים מעגלי, קאיסונים מבטון וכלונסאות רחבי
קוטר.
פיתוח איים בשיטות המוצעות להלן הינו ידידותי לסביבה הודות לצורתו, מיקומו ואופן הקמתו )ללא
צורך במילוי(. הצעה זו "משחררת" כ-4 קילומטרים של "חוף תפוס" ותורמת עוד כ-4 קילומטרים
של חזית ימית לחופי הארץ. הצעה זו נהגתה בשנת 1002 כהצעת נלווית לפיתוח הבסיס הימי
המשולב, כתמריץ כלכלי למימון בניית הבסיס הימי.
מבנה האי הוא שובר גלים קונבנציונאלי עגול ובתחומו כוכב ים עם שמונה זרועות. במרכז המתחם
כיכר מקורה בכיפה שקופה. מהכיכר יוצאות זרועות כשעל כל זרוע בנוי קומפלקס מדורג למגורים,
כ-000,8 יחידות דיור סך הכול. בין הזרועות מתוכננות מעגנות לכ-000,4 כלי שייט. בהיקף על שובר
הגלים מתוכננת שדרה של בתי מלון. חשיבות התכנון האורבני הרדיאלי העוטף, בסביבה ימית, הוא
מתן תחושת מוגנות עוטפת ומוגדרת לאנשים המתגוררים באי. תכנון שנתמך בתורת הפאנג שוואי
)איור 01(.
כוכב ים עם 8 זרועות נתונים בסיסיים:
513 דונם
שטח הקומפלקס )רדיוס של 713 מ'(:
023,4 מ'
אורך קו חזית הים:
531,2 מ'
אורך שובר הגלים:
486 מ'
קוטר הקומפלקס החיצוני:
5.981 דונם
שטח מעגנות:
000,000,1 מ"ר
שטח בנייה ברוטו כולל חללים במבנים תת-ימיים:
52 קומות
= '
כ-09 מ
גובה מירבי:
01-71 מ'
גובה שובר גלים