Background Image
Next Page  18 / 141 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 141 Previous Page
Page Background

17

בסוריה, שבא לידי ביטוי בהשתלבותם בצבא הסורי ובשורות מפלגת הבעת' השלטת (אולמרט

6891: 95). בעקבות זאת איבדו הדרוזים את מעמדם, ועתה הם נחשבים מיעוט קטן, חסר כל

.)

Kliot

1989

b

השפעה וחלש מבחינה תרבותית, פוליטית ומיליטנטית (151 :

בלבנון מאופיין המבנה האתני על ידי הבדלים דתיים. למרות ששפת הדיבור אחת והתרבות

משותפת, מפרידה ביניהם תחושת השונות האתנית החזקה. לכן, מועט מאוד מספרם של אזרחי

). המערכת הפוליטית

Gordon

לבנון, המזדהים עם מדינתם והמגדירים עצמם לבנונים (24 :0891

הלבנונית הושתתה על הכרה בחשיבות הפיצול העדתי, על האיזון בין העדות ועל הצורך להתמודד

). באמנה הלאומית הלבנונית משנת 3491 חוברה נוסחה

Berg

עמו (רבינוביץ 0891: 33; 48 0891

להמשך קיומה של לבנון. הדרוזים קיבלו את החלק המגיע להם בהיותם מיעוט בן %6, ומאז נקבעה

מסורת, ששר הביטחון בממשלות השונות של לבנון הוא בן העדה הדרוזית (אולמרט 6891: 55).

כלומר, הדרוזים נהנו ממעמד לא פרופורציונלי למספרם והצליחו לשמור על זכויותיהם, מעמדם

.)

Harik

1972: 322;

Kliot

1989

b

החזק וזהותם הפוליטית והתרבותית (151 :

בישראל נוקט השלטון המרכזי והרוב היהודי הדומיננטי בגישה פלורליסטית, שתוארה במודלים של

.)

Kliot

1989a: 53-61(

) ובזה של קליאוט

Simpson and Yinger

סימפסון ויינגר (02-5 :5891

גישה זו מאפשרת את קיומם של תרבויות ומיעוטים שונים בתחומה, ומצדדת בהגנת זכויותיהם

בשיטות חוקיות ומוסדיות. גישה זו באה לידי ביטוי בקיומה של מערכת יחסים מיוחדת בין הרוב

היהודי ובין שאר המיעוטים הלאומיים והדתיים, המושתתת על עקרונות של דו-קיום וכבוד הדדי

שנקבעו במגילת העצמאות.

Barron

מטרת הדרוזים בארץ דומה לזו של המיעוטים הפלורליסטיים שתוארו במודל של בארון (

6 :7691). מיעוטים אלה מבקשים בדרך כלל לשמור על ייחודם הדתי והתרבותי ודורשים סובלנות

מצד קבוצת הרוב הדומיננטית. הנחה זו מבוססת על העובדה, שבמשך כל תקופות ההיסטוריה

שאפו הדרוזים לזכות בסטטוס נפרד וממוסד. בתקופה העות'מנית ובתקופת המנדט הבריטי לא

הצליחו הדרוזים בארץ להשיג מעמד מקביל לזה שהיה למוסלמים, לנוצרים וליהודים, כלומר

מעמד של קהילה בעלת הגדרה דתית, עם מוסדות חקיקה ובתי-דין לענייני אישיות, והם נחשבו

). בשנת 0591 נענה

Shammash

1970: 13;

Blanc

מוסלמים לכל דבר (דנה ופלאח 8991: 061; 2591

הממשל הישראלי לבקשותיהם. שר הדתות מינה מועצה דתית (ראשות רוחנית), ובשנת 7591 החלה

הממשלה לראשונה לראות בדרוזים המתגוררים בארץ עדה עצמאית. מאוחר יותר, בשנת 2691,

אישרה הממשלה את חוק בתי-הדין הדרוזיים (פלאח 4791: 26; דנה 4791: 29).

שאלת השתייכותם הלאומית של הדרוזים בארץ בעייתית. בסוריה ובלבנון מזדהים הדרוזים עם

הלאומיות הערבית. בישראל, לעומת זאת, בשל סיבות היסטוריות וגאוגרפיות, פועלים הדרוזים

בהתאם לאינטרסים שלהם ומפגינים עמדה שאינה אוהדת או משרתת את התנועה הלאומית הערבית

(סאלח 9891: 542). הממסד וחוקרים ישראליים רבים רואים בדרוזים החיים בישראל קטגוריה