Background Image
Next Page  8 / 29 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 29 Previous Page
Page Background

8

של חיל החימוש לשדה הקרב טנקים פגועים שלוש פעמים בממוצע, משמע שילשו את

כוחות השריון בשדה הקרב.

חיל החימוש נדרש למגוון פתרונות בתחום כוח האדם של חיילי החובה לא רק בגלל

הירידה בהיקף ובאיכות של הלומדים בחינוך הטכנולוגי, אלא גם בשל כניסת אמצעי

לחימה חדשים, מתקדמים ועתירי טכנולוגיה (ון קרפלד 6002; סימפקין 9991). צרכים

אלה עתידים להחריף לנוכח המגמה ההולכת ומסתמנת בחינוך המקצועי-טכנולוגי

במדינה, המשפיעה לא רק על צה"ל אלא על מובילי התעשייה בארץ בכלל. נתוני

התאחדות התעשיינים מצביעים על מחסור ניכר בטכנאים בתעשייה בישראל.

בעבודה זו יתוארו מקצת הבעיות של החינוך המקצועי והטכנולוגי בישראל ויוצגו

נתונים על בוגרי החינוך הטכנולוגי במערכת החינוך (אייזנברג 8002; מלמד 9991;

רוטשילד 6002; שטרן, 7991). המאמר יתמקד בהשפעת הצמצום בחינוך הטכנולוגי

על כוח האדם הטכנולוגי בצה"ל על חיל החימוש שבו. כמו כן יובאו הפתרונות שנוקט

חיל החימוש כיום כדי להתמודד עם החסרים והאתגרים. בסופה של העבודה יובאו

המלצות לשיתוף פעולה בין הגופים השונים הקשורים בנושא.

תמונת המצב בישראל כיום

החינוך המקצועי-טכנולוגי לבני נוער בישראל מפוצל כיום בין שני משרדי ממשלה,

משרד החינוך, האחראי על נתיב הלימודים הטכנולוגי באמצעות המינהל למדע

ולטכנולוגיה, ומשרד התמ"ת, האחראי באמצעות המחלקה לחניכות ונוער למסגרות

הלימודים העל-יסודיות המספקות הכשרה מקצועית טכנית לבני נוער (וורגן וגלעד

2

.)2008

היקף הלומדים בחינוך הטכנולוגי-המקצועי שבאחריות משרד החינוך נמוך כיום

מבעבר ועומד על %73 מכלל התלמידים בחינוך העל-יסודי (שרון 9991). בחינוך

הטכנולוגי יש 81 מגמות לימוד, חלקן עתירות מדע (הנדסת אלקטרוניקה, מכונות,

מחשבים, תוכנה ואחרים); חלקן טכנולוגיות (מערכת ייצור ממוחשבות, בנייה

ואדריכלות, בקרה ואנרגיה ואחרות); חלקן מגמות הקשורות לתחומים אחרים (ניהול

עסקי, סיעוד, מלונאות, תיירות). לוח 1 מראה את החלוקה בין מגמות אלו.

2 הנתונים להלן לקוחים ממקור זה, אלא אם כן צוין אחרת.