45
1 .
האזור שבין אל עריש לרפיח, בו ההסעה תהיה לכיוון צפון מזרח.
2 .
מרפיח לראש הכרמל ההסעה יכולה להשתנות מצפון לדרום כתלות בכיוון הגלים. באזור
( של סדימנטים מדרום ומצפון, למשל ברפיח
Nodal points
זה קיימות נקודות התכנסות )
ובנתניה. ניתן לחלק אזור זה לשני מקטעים עיקריים: רפיח עד תל-אביב, שבו סך כל ההובלה
היא לצפון, ואילו באזור הצפוני, מתל-אביב לראש הכרמל סך כל ההובלה היא כמעט אפסית
ואולי אפילו מכוונת לדרום.
3 .
האזור השלישי הוא מפרץ חיפה, שבו עבור רוב כיווני הגלים האנרגיה היא נמוכה עקב רפרקציה
חזקה. אזור זה מהווה מלכודת סדימנטים.
4 .
האזור הרביעי ממוקם בין עכו לראש הנקרה, ובו יש רפרקציה חזקה וכיווני הסעה משתנים.
על פי ממצאי משרד התשתיות הלאומיות )0002(, ההסעה נטו לאורך החוף באזור תל ברוך מוערכת
בין 000,05-000,051 מטר מעוקב בשנה, וככל שמצפינים הכמות יורדת. על פי אותה ועדה ככל
שהאי המלאכותי רחוק מהחוף, עוצמת ההשפעה קטנה מעט באופן מקומי, אך תחום ההשפעה
מתרחב לאורך קטעי חוף שכנים לטווחים ארוכים יותר, ובכל מקרה צפויה התפתחות חסימה
בהסעה האורכית. נראה כי ניתן לפתח איים מלאכותיים כבר החל מעומק מים של 51 מטר, מעבר
לרצועת המישברים. ההנחה היא כי מבנה של אי מלאכותי יגרום לשינויים סדימנטולוגיים, ולפיכך
תידרש תחזוקת חופים ומבנים נאותה ורציפה לכל אורך חיי הפרויקט לצורך שמירת רציפות
הסעת החול. דבר זה ייעשה על-ידי מגוון פעולות שיוחלט עליהן בעת התכנון המפורט, כגון הקמת
Sand by-
שוברי גלים מנותקים וביצוע פעולות העברת חול מכאניות תקופתיות או הידראוליות )
(, שהינה השיטה הנפוצה והמועדפת כיום בכל העולם.
passing
משמעות הקמת מבנים בים, כגון איים מלאכותיים אך גם שוברי גלים, "דורבנות" וכדומה, לכולם
השפעה מכרעת על הסעת החולות ובהתאם לכך על רוחב החופים, איכות המים, כרסום בבסיסי
מצוקי חוף וסכנות גלישה והתמוטטותם.
על פי משרד הפנים, מנהל התכנון, הוועדה למימי חופין )9991(, המורפולוגיה של מדף היבשת
מאופיינת בהצטמצמות המדף ובהגדלת שיפועו ככל שמתקדמים לצפון. מול חופי סיני רוחב המדף
נע בין 04-05 ק"מ, מול ראש הכרמל 01 ק"מ, ואילו מול חופי לבנון הוא מצטמצם עד 3-5 ק"מ.
6 בממוצע בצפון
°
3 בממוצע בדרום עד
°-
מדרון היבשת מאופיין בעלייה בשיפועו לכיוון צפון, מ
המדינה. את קצה מדף היבשת ומדרונו חורצים מספר קניונים, בעיקר צפונית לראש הכרמל )איור
.(30