Background Image
Next Page  102 / 141 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 102 / 141 Previous Page
Page Background

101

המקומות הקדושים הדרוזים

המידע אודות המקומות הקדושים הדרוזים בספרות המקצועית דל ביותר. חוקרים והיסטוריונים

:1881(

י

Conder and Kichener

רבים התייחסו למקומות הקדושים לדתות השונות בארץ-ישראל.

852) נמנו עם הראשונים שסקרו למעלה מ-003 מקומות קדושים בארץ. גם ההיסטוריונים הערבים,

שהתעניינו בתופעת המקומות הקדושים בארץ-ישראל, כגון אלדבאע' (1791) ועראף (3991), התמקדו

בסקירה כללית ושטחית של השמות, במיקום ובתיאור כללי של המקומות הקדושים לכל הדתות,

ובמיוחד במקומות הקדושים למוסלמים. במסגרת המחקרים החברתיים וההיסטוריים הבודדים

שדנו בעדה הדרוזית בישראל לא הייתה כמעט התייחסות למקומות הקדושים. גם בחיבורים לא

מדעיים ושטחיים רבים, שעסקו בחברה, בהיסטוריה ובדת הדרוזית, לא נמצאה התייחסות רצינית

לתופעת המקומות הקדושים. כמעט כל הפרסומים עסקו בסקירה שטחית של ההיסטוריה של

המקום הקדוש, ובדרך כלל לא התייחסו לחשיבותו הדתית או למעמדו כאתר עלייה לרגל.

פלאח (4791: 711-321), סעב (8791) וסאלח (9891: 05) התייחסו בקצרה למקומות הקדושים

מהיבטים שונים, כגון מיון המקומות על פי מעמדם הדתי ותיאור כללי של המבנים. הפרסום האחרון

שהתייחס למקומות הקדושים הדרוזים היה של אביבי (0002: 79), שסקר, תאר ומיין את המקומות

הקדושים לדרוזים על-פי מיקומם הגאוגרפי. הוא מציין כי לדרוזים יש 76 אתרים קדושים בארץ.

משיחות עם חכמי דת דרוזים עולה כי מרבית המקומות הקדושים לא מוכרים לציבור הדרוזי, ולא

כולם חשובים מבחינת מעמדם הדתי ומבחינת העדפתם כאתרי עלייה לרגל (ראה להלן).

הספרות הקיימת אינה עוסקת במקומות הקדושים כאתרי עלייה לרגל וכמקומות מפגש, ולכן היה

צורך להתבסס על נתונים ומידע שנאספו ישירות מאזור המחקר, שכלל את כל היישובים הדרוזים

ואת כל המקומות הקדושים. המידע והנתונים נאספו במהלך תצפיות שנערכו במקומות קדושים

שונים ובמסגרת סקר שדה וכללו:

נתונים פיזיים של המקום: צורת המבנה הפיזי, מספר החדרים, החצרות, וכן אפשרויות החניה,

השהייה והלינה במקום.

נתונים על העולים ועל תופעת העלייה לרגל: כמות המבקרים במקום הקדוש, מוצאם (לפי

יישובים), מועדי הביקורים ותדירותם ומטרות העלייה לרגל.

נתונים ומידע אודות התנהגות העולים לרגל במקום הקדוש: ניצול הזמן וחלוקתו על ידי המבקרים

במקום הקדוש, פעולותיהם במהלך שהייתם בו וסוגי המפגשים והקשרים בין המבקרים.

העלייה לרגל למקומות הקדושים הדרוזים

העלייה לרגל למקומות הקדושים הדרוזים בארץ החלה בתקופה מאוחרת יחסית, והיא מתקשרת

עם הקמתו של האתר הראשון לעלייה לרגל לדרוזים: קבר נבי שועיב שליד קרני חיטין. קשה מאוד